تاثیر شادمانی بر سلامتی و طول عمر

به گزارش شبکه جهانی فاطمه الزهرا(س)ا به نقل از نیویورک تایمز، خوشبختی اغلب از درون ناشی می شود؛ بنابراین، بیاموزید که چگونه هر روز افکار منفی را رام کنید و با خوش‌بینی به آنها نزدیک شوید. از آنجا که خوشبختی چیزی نیست که فقط برای شما اتفاق بیفتد، هر فردی که قدرت ایجاد تغییرات جزئی در رفتار، محیط پیرامون و روابطمان را داشته باشد، می تواند ما را در مسیر زندگی شادتر قرار دهد.
افکار منفی را تحت کنترل خود درآورید
همه انسانها تمایل دارند که کمی بیشتر بدبین باشند تا این که به خوش‌بینی اهمیت بدهند و افکار خود را بیشتر از تجربه‌های مثبت به تجربیات منفی سوق می‌دهند. این روند نوعی سازگاری و یادگیری بیش از حد از موقعیت‌های خطرناک یا آسیب‌زا مانند مقلدری، ضربه، خیانت است که در طول زندگی با آنها روبرو می شویم و به ما کمک می‌کنند تا در آینده از آنها جلوگیری کنیم و به سرعت در یک بحران واکنش نشان دهیم.
اما این بدان معناست که شما باید کمی بیشتر تلاش کنید تا مغز خود را برای کنترل افکار منفی تربیت کنید. نحوه کار:
سعی نکنید افکار منفی را متوقف کنید. این که به خودتان بگویید، مجبورم دیگر در این مورد فکر نکنم، فقط باعث می‌شود بیشتر در مورد آن فکر کنید. در عوض، نگرانی‌های خود را حفظ کنید و زمانی که در یک چرخه افکار منفی قرار دارید، تصدیق کنید، نگران پول هستم. یا این که در مورد مشکلات کاری وسواس دارم.
با خود همچون یک دوست رفتار کنید. هنگامی که نسبت به خود احساس منفی می‌کنید، از خودتان بپرسید برای دوستی که نسبت به خودش سخت‌گیر است، چه توصیه‌ای دارید؟ حال، سعی کنید این توصیه را در مورد خودتان اعمال کنید.
افکار منفی خود را به چالش بکشید. پرسش سقراطی فرآیند به چالش کشیدن و تغییر افکار غیر منطقی است. مطالعات نشان می دهد که این روش می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. هدف فرآیند مذکور این است که شما را از یک ذهنیت منفی (من یک ناکام هستم) به یک تصور مثبت برساند (من موفقیت های زیادی در کار خود داشته‌ام). این فقط یک شکست است که تأثیری بر من نمی‌گذارد و می‌توانم از آن بیاموزم و بهتر باشم). در اینجا چند نمونه از سوالاتی مطرح می‌شود که می‌توانید از خود بپرسید تا تفکر منفی را به چالش بکشید:
– ابتدا فکر منفی خود را بنویسید، مانند من در کار با مشکلی روبرو هستم و توانایی‌هایم را زیر سوال می‌برم.
– سپس از خود بپرسید: شاهد برای این فکر چیست؟
– آیا این فکر بر اساس واقعیت‌ها یا احساسات است؟
– آیا ممکن است اوضاع را اشتباه فهمیده باشم؟
– چگونه ممکن است دیگران این وضعیت را به گونه دیگری ببینند؟
– اگر برای شخص دیگری این اتفاق بیفتد، چگونه آن را تفسیر می‌کنم؟
نکته: تفکر منفی برای همه ما اتفاق می‌افتد، اما اگر آن را تشخیص دهیم و این تفکر را به چالش بکشیم، گام بلندی در جهت زندگی شادتر برمی‌داریم.
تنفس کنترل‌شده
علم به تازگی شواهدی برای اثبات این نظریه پیدا کرده است که عمل قدیمی کنترل تنفس بسیار کارساز است. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که حرکات تنفسی می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با اضطراب، بی‌خوابی، استرسس پس از سانحه، افسردگی و اختلال کم‌توجهی کمک کند. قرن‌هاست که تمرین‌کنندگان یوگا از کنترل تنفس برای تقویت تمرکز و بهبود نشاط استفاده می‌کنند.
بازنویسی داستان شخصی
نوشتن درباره خودتان و تجربیات شخصی‌تان و سپس بازنویسی آن داستان می‌تواند به تغییرات رفتاری و بهبود حس و حال شما منجر شود. پیش از این نیز بیان شده بود که نوشتن می‌تواند اختلالات مرتبط با خلق و خوی انسان را بهبود ببخشد و همچنین به کاهش علائم آزاردهنده بیماری‌های سرطانی کمک کند.
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نوشتن در یک دفتر شخصی به مدت ۱۵ دقیقه در روز می‌تواند باعث افزایش شادی و حس و حال انسان شود، چرا که به ما امکان می‌دهد احساسات خود را بیان کنیم، مراقب شرایط‌مان باشیم و تعارضات درونی را برطرف کنیم. همچنین می‌توانید گام بعدی را بردارید و بر روی یک چالش خاص که با آن روبرو هستید تمرکز کنید و داستان آن را بنویسید و حتی بازنویسی کنید.
همه ما روایت‌های شخصی داریم که نگاه ما به جهان و خودمان را شکل می‌دهند. اما گاهی صدای درونی ما درست نمی‌شود. با نوشتن درباره احساسات و سپس ویرایش داستان‌های مربوط به خودمان می‌توانیم درک‌مان از خودمان را تغییر دهیم و موانعی را که در مسیر سلامت ما قرار دارند، شناسایی کنیم. این فرآیند مشابه پرسشگری سقراط است.
مطالعات متعدد نشان می دهد که نوشتن درباره احساسات و بازنویسی داستان زندگی می‌تواند شما را از ذهنیت منفی خارج کند و به دیدگاه مثبت‌تری از زندگی برساند. جیمز پنه باکر، استاد روانشناسی در دانشگاه تگزاس و پیشگام بسیاری از تحقیقات در زمینه نوشتن درباره احساسات، گفت: این ایده باعث می‌شود مردم با آنچه که هستند، و جایی که می‌خواهند برسند، کنار بیایند. من به نوشتن درباره احساسات به عنوان روشی برای تصحیح مسیر زندگی فکر می‌کنم.
حرکت کنید
وقتی افراد بلند می‌شوند و حرکت می‌کنند، نسبت به حالت بی‌حرکت تمایل بیشتری به شادی دارند. مطالعه‌ای که حرکات و خلق و خوی کاربران تلفن همراه را ردیابی می‌کرد، نشان داد که مردم بیشتر در حالت نشسته یا دراز کشیده احساس خوشبختی دارند. بیشتر اوقات فقط یک پیاده روی آرام بود که باعث می‌شد، افراد روحیه خوبی داشته باشند. البته، ما نمی‌دانیم که آیا حرکت باعث خوشحالی شما می‌شود یا این که افراد شاد فقط بیشتر حرکت می‌کنند؛ به هر حال، می‌دانیم که فعالیت بیشتر با سلامتی بهتر و شادی بیشتر همراه است.
تمرین خوش‌بینی
خوش‌بینی هم ژنتیکی و هم اکتسابی است. حتی اگر در خانواده‌ای غمگین به دنیا آمده باشید، باز هم می‌توانید شادی درونی خود را پیدا کنید. خوش‌بینی به معنای نادیده گرفتن واقعیت یک وضعیت وخیم نیست. به عنوان مثال، پس از از دست دادن شغل، بسیاری از مردم ممکن است احساس شکست کنند و فکر کنند، وضعیت‌شان هرگز بهبود نخواهد یافت. فرد خوش‌بین می‌تواند چالش را با روشی امیدوارکننده‌تر ببیند بگوید: این وضعیت دشوار است، اما فرصتی برای تجدیدنظر در اهداف زندگی‌ام و یافتن شغل خواهد بود که مرا خوشحال کند.
فکر کردن در مورد افکار مثبت و معاشرت با آنان موثر است. خوش‌بینی نیز همچون بدبینی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. بنابراین، دلیلی برای همنشینی با افراد خوش‌بین پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *